Etiske regler

etiskeregler

Direkte Salgs Foreningen har som medlem af World Federation of Direct Selling Associations forpligtet sig til at overholde det internationale regelsæt for direkte salg, der sikrer forbrugernes rettigheder.

I Danmark er reglerne tilpasset den danske lovgivning, og alle foreningens medlemmer skal leve op til reglerne for at kunne blive og være en del af Direkte Salgs Foreningen.

De etiske regler foreskriver bl.a. at:

 

• Sælgeren skal legitimere sig og straks oplyse om, hvad denne ønsker at tilbyde kunden.

• Sælgeren har ansvar for, at kunden får en korrekt beskrivelse af såvel produkter som salgsvilkår.

• Sælgeren har ansvaret for, at kunden har forstået aftalevilkårene, før en aftale underskrives.

• Sælgeren skal beskrive og forklare om kundens fortrydelsesret.

• Sælgeren skal respektere en kundes nej og efterfølgende afslutte salgssamtalen.

 

I Europa varetages reglerne af Federation of European Direct Selling Associations (FEDSA) i Bruxelles.

En sammenfatning af reglerne kan downloades her.